Salarisspecialist Nathalie plukte een kwart eeuw geleden uitgeslapen uitzendkrachten uit de coffeeshop

Nathalie de Jong, salarisspecialist bij Florys, viert deze zomer een feestje. Ze werkt een kwart eeuw bij Florys Groep en is daarmee de werknemer met de meeste dienstjaren. “Na 25 jaar kan ik oprecht zeggen dat ik nog steeds met heel veel plezier hier werk. Als ik om acht uur ’s ochtends bij het koffiezetapparaat een goed gesprek heb, kleurt dat echt mijn dag.”

Het zijn nog andere tijden als Nathalie begint met werken bij Florys Groep. Althans, bij de voorloper van het bedrijf. Het is 1999 : Manchester United wint de Champions League, The Rolling Stones treden op in het stadspark in Groningen en Bill Clinton is president van de Verenigde Staten.

De 20-jarige Nathalie stapt ondertussen op haar ‘scooter van de zaak’ naar haar werk. “Ik werkte als intercedent – in die tijd werden recruiters nog zo genoemd. Op kantoor was ik bezig met het te werk stellen van personeel – vaak mensen uit de bouw, ruw volk.” Hoewel ze even diep moet graven, schieten er gelijk herinneringen naar boven. “Tegenover ons kantoor zat een coffeeshop. Daar plukte ik soms mensen vandaan die voor ons aan het werk waren. Ze hadden zich verslapen of hadden geen zin om te werken. Soms stuurde ik hen dan weer terug naar hun werkplek.”

Digitalisering

Anno 2024 is Nathalie salarisspecialist bij Florys. Een hoop kennis en ervaring rijker. “Ik verwerk nu voornamelijk salarissen voor bedrijven en stichtingen. En ik regel belastingaangiftes, pensioenen, uitkeringen en geef regelmatig advies. Ook pak ik graag uitzoekvragen op die over wet- en regelgeving, cao’s en loonheffingen gaan.”
Dat haar baan anders is dan in vroegere tijden spreekt haast voor zich. “Toen ik begon was je met iedereen aan het bellen. Niet alleen met klanten, maar ook met de Belastingdienst en verzekeraars. Ook deed je alles veel meer per post. Nu is dat allemaal met één druk op de knop geregeld. Alles is veel meer gedigitaliseerd en geautomatiseerd. Thuiswerken was vroeger ook veel minder gebruikelijk dan nu. Je werkte eigenlijk altijd op kantoor. Als jonge moeder met kinderen was het daarom soms best aanpoten en wel eens lastig om alle ballen in de lucht te houden.”

Nathalie had dan ook wel eens moeilijke momenten in de afgelopen 25 jaar. “Maar mijn moeder zei dan altijd tegen mij: als je nu doorzet, heb je straks nog steeds een hartstikke leuke baan. Ze heeft helemaal gelijk gekregen. Nu mijn kinderen groter worden, is het weer makkelijker. Na al die jaren kan ik nog steeds zeggen dat ik hier met heel veel plezier werk.”
Hoe dat komt? “. Het is de combinatie van het werk dat ik met plezier doe en het persoonlijke karakter van het bedrijf. Ik geniet ontzettend van het contact dat ik heb met collega’s en klanten. Van sommige mensen ben ik echt gaan houden, want het zijn mensen met wie je al heel lang optrekt. Het is fijn om met hen – maar ook met anderen – in verbinding te staan.”

Hoewel het bedrijf gegroeid is in omvang, activiteiten, soorten dienstverlening en software is Florys Groep in de kern als bedrijf niet veranderd. Ik ken niet meer iedere collega, ik kom af en toe zelfs mensen tegen in het bedrijf die ik nog nooit heb gezien. Maar we hebben nog heel veel gemeenschappelijk en delen bepaalde waarden. Bijvoorbeeld eerlijkheid en de balans tussen werk en privé.”
Hoewel ze liever niet over hoogtepunten spreekt, maakte Nathalie bijzondere momenten mee. “Maar ik geniet vooral van de ‘gewone’ en dagelijkse dingen. Van het tastbare en het nu. Vooral het bezoek met collega’s aan de vrouwenconferenties, een conferentie waar vrouwen hun geloof delen, vind ik altijd heel mooi. Ik ben een paar keer mee geweest. In een kleine setting heb je diepgang met anderen. Dat heb ik als heel goed ervaren.”

Dankbaar

Ze is dankbaar voor de werkgever die Florys Groep is. “Het bedrijf heeft – in positieve zin – zeker een grote rol gespeeld in mijn vorming en wie ik ben geworden. Ik heb de ruimte gekregen om mezelf te ontwikkelen. Je mag hier jezelf zijn en wordt gezien. Er is ruimte voor jouw inbreng.”

Hoe ze, tijdens dit zilveren jubileum, de toekomst ziet? “Ik kijk nooit heel ver vooruit. Met mijn kennis en ervaring wil ik een stabiele factor blijven, van toegevoegde waarde zijn en uiteraard een goede en betrokken collega te blijven. Hoe het over vijf jaar is? Dat zien we dan wel weer.”

Tot bloei komen bij onze bedrijven?