Modderige MudRaise mat marketeer Matthias af

De modder vloog Matthias Boer af en toe om de oren. Maar dat deerde de marketeer van Florys Groep niks. Samen met negen andere collega’s deed hij onlangs in de Haarlemmermeer aan de MudRaise, een kilometerslange modderrace waarbij  deelnemers in actie komen tegen moderne slavernij. “Toen ik de finish passeerde had ik een euforisch gevoel.”

Het parcours dat Matthias aflegde was maar liefst 16 kilometer lang. Bij deze zogenaamde ‘obstacle run’ rennen de deelnemers een route en komen daarbij onder de modder te zitten. “Toch kwamen we nog wel enigszins schoon over de finish hoor. Als laatste moesten we door een sloot. Zo konden we ons weer helemaal schoonspoelen.”

Water was geen overbodige luxe op die snikhete zomerdag in juni. “Het was behoorlijk zweten, volgens mij was het 31 graden. Dat maakte het zwaar en af en toe heel erg pittig. Het zwaarste vond ik het nog om ruim over de helft, toen we op zo’n acht, negen kilometer zaten, achter elkaar bijna vier kilometer te moeten hardlopen. Gelukkig sleepten mijn collega’s mij erdoor als ik er even doorheen zat. Ze zeiden tegen mij: je moet niet vergeten voor wie je het doet. Degenen waarvoor je dit doet, mensen die in slavernij leven, hebben het nog zwaarder dan jou op dit moment. Dat gaf mij weer extra energie om verder te gaan.”

Fysiek kapot

In actie komen tegen slavernij was voor Matthias één van de redenen om mee te doen. “Zonder een goed doel had ik ook wel meegedaan, maar dit gaf een extra dimensie aan de race. Ik houd sowieso wel van een fysieke uitdaging. Ik vind het leuk om tot het uiterste te gaan en om mijn grenzen te verleggen. Je komt jezelf dan tegen en je gaat fysiek kapot, maar uiteindelijk laad je hier mentaal weer van op.”

Overigens brachten de inspanningen van de tien Florys Groep-collega’s het nodige geld in het laatje voor het goede doel: ruim 9000 euro. “Het was tof om dit samen met collega’s te doen. Het was gezellig en je leert elkaar beter kennen.”

Het overwinnen van de obstakels gaf Matthias de grootste kick. “Het was mooi om bij de obstakels samen te werken met collega’s, buiten je comfortzone te treden en zo die hindernissen te overwinnen. Er was bijvoorbeeld een obstakel met een glijbaan waarbij je een vrije val maakt. Die hindernis durfde ik eigenlijk niet te nemen, maar met hulp van collega’s lukte dat toch!”

Toen de Alblasserdamse marketeer over de finish kwam, was de voldoening dan ook groot. “Het gaf een overwinningsgevoel. Omdat je helemaal buiten je comfortzone drie uur hebt lopen ploeteren en zwoegen. ”