Jubilerende Florys Groep begon met twee bureaus en een printer

De Florys Groep bereikte in 2020 een mijlpaal: het 15-jarig bestaan. Een bijzonder moment in de bedrijfshistorie dat bescheiden werd gevierd. Johan Baan, commercieel directeur bij de Florys Groep, blikt terug en kijkt vooruit. “Groei is nooit een doel op zichzelf geweest, maar is ons ergens ook wel overkomen.”

In 2005 vonden er memorabele gebeurtenissen plaats. De domeinnaam YouTube wordt geregistreerd, de Russische president Vladimir Poetin brengt een bezoek aan Nederland en eind november is er een enorme sneeuwstorm in Nederland. In Alblasserdam wordt in dat jaar de basis gelegd voor een nieuwe onderneming: de Florys Groep. Samen met zijn huidige compagnons Sander Mijnster en Nico de Jager staat hij aan de wieg van het bedrijf. “Sander en ik begonnen met het bemiddelen van personeel, Nico richtte zich op de administratieve markt, met financiële- en backofficediensten.”

“We begonnen heel eenvoudig”, herinnert Johan zich. “We hadden twee bureaus en een printer. Meer stond er niet in ons kantoor. Voor ons label Intro Personeel deden we niets anders dan bellen, bellen en bellen. Doordat Sander en ik beiden bij een grote uitzendorganisatie hadden gewerkt, kenden we klappen van de zweep. We hadden kennis van de markt en daarnaast een enorme motivatie om een bureau met een eigen gezicht op te zetten. We wilden wegblijven uit het typische uitzendwerk waar mensen voor korte tijd bij een bedrijf werden geplaatst. We geloofden enorm in het concept van duurzame relaties en de bemiddeling naar vaste banen. Dat sloeg aan.”

Ondernemen

In de loop der jaren groeide het kleine bedrijf uit tot een onderneming waar vandaag de dag meer dan 100 medewerkers in dienst zijn. “Om eerlijk te zijn: groei is nooit ons primaire doel geweest, maar is ons meer overkomen. We durfden te ondernemen en kansen te pakken. Van het een kwam het ander. Met dat we groeiden, zijn we ook heel veel nadruk gaan leggen op het werken aan een sterk werkgeversmerk. Daarbij richten we ons op een duurzame relatie en het boeien en binden van mensen. Dat zorgt ervoor dat medewerkers tot bloei komen. Een bijkomend effect daarvan is dat er intern en extern duurzame relaties ontstaan. We merken dat klanten en medewerkers daarom grotendeels blijven hangen. We hebben inmiddels een groot klantenbestand en daar werken we ook hard aan.”

Op commercieel en zakelijk gebied is er dus het nodige tot stand gekomen, aldus Johan. “Ik zegt het met gepaste trots, omdat ik een hekel heb aan pocherig gedrag. Het voelt bij mij niet zozeer aan als een prestatie die we zelf hebben bereikt. Dat meen ik echt. Ik geloof, en daar ben ik diep van doordrongen, dat elke zegening – ook zakelijk – van God, onze Schepper, komt.”

Johans eigen rol lag op het commerciële vlak. “De eerste 10 jaar ben ik vooral operationeel bezig geweest. Ik heb naast de vestiging in Alblasserdam, twee andere vestigingen opgezet: Krimpen aan den IJssel en IJsselstein. De laatste 5 jaar heb ik een bredere commerciële rol in de directie van de Florys Groep. Een rol waarbij me ik als een vis in het water voel. Ik heb een commerciële drive, een aardig groot netwerk en ben een mensenmens. Deze drie elementen komen dagelijks terug. Ook kan ik wel eens degene zijn die kritische vragen stelt om de zaak scherp te krijgen.”

Ontwikkeling

De Florys Groep van nu omschrijft Johan als ‘een gedreven organisatie met veel dynamiek’. “We zijn een bedrijf dat kansen durft te pakken. We hebben oprechte aandacht voor onze medewerkers en zijn betrokken bij hen. Ook verlangen we naar groei en ontwikkeling bij onze medewerkers en klanten. Een combinatie van aan de ene kant een hele duidelijke identiteit en aan de andere kant professionaliteit. We willen bewust zijn van de dingen die we doen, maar we willen ze ook goed doen. Bovendien hebben we werkplezier hoog in het vaandel staan.”

Hoe de Florys Groep er over 15 jaar uitziet? “Dat is een lastige vraag”, zegt Johan. “Als ik iets heb geleerd is het wel om zaken niet langer dan een jaar vooruit te plannen. Wat kan er in 15 jaar veel gebeuren. Ontzettend veel en vooral veel mooie dingen, maar ook pijnlijk en verdrietige dingen. Ook uitdagende. 2020 was misschien wel het uitdagendste ooit. Zaken die voor ons heel belangrijk zijn en vanzelfsprekend lijken, moet je opeens anders gaan organiseren of moet je cancelen. Het loopt altijd anders dan je met je vooruitziende blik denkt te gaan doen. Ik hoop dat wij in ieder geval een warme, betrokken organisatie blijven. Die met oog voor onze identiteit een frisse blik naar de toekomst blijven houden op het gebied van mens, werk en organisatie. Waardoor mensen en organisaties echt tot bloei blijven komen.”

Terug naar overzicht

Tot bloei komen bij onze bedrijven?