Arthur van der Ham: tien jaar in dienst bij Intro Personeel

Arthur van der Ham is 37 lentes jong en al bijna veertien jaar zeer gelukkig getrouwd met Miranda. Samen hebben zij een prachtig bloeiend gezin met 4 kinderen. Arthur is geboren en getogen in Noordeloos. Hij geniet thuis nog dagelijks van het polderachtige uitzicht, in wat hijzelf omschrijft als het mooiste dorp van de Alblasserwaard. Bij Intro Personeel draag hij dan ook met gepaste trots de eretitel “polderjongen.”

Het was een vroege wintermorgen in 2007 toen Arthur in zijn, naar eigen zeggen, “prehistorische Seat” stapte, op weg naar Intro Personeel voor zijn eerste werkdag. Inmiddels is Arthur al tien jaar in dienst en is hij sinds enkele jaren vestigingsmanager van Intro Personeel IJsselstein. We blikken samen met Arthur terug op deze periode.

“Omdat mijn jongensdroom, emigreren naar Canada om een veehouderijbedrijf te starten, niet in vervulling ging, ben ik na mijn hbo-opleiding Agrarische Bedrijfskunde eerst vijf jaar actief geweest als commercieel medewerker buitendienst in de mengvoederbranche”, vertelt Arthur. Na een reorganisatie bij zijn voormalig werkgever ging Arthur in 2007 op zoek naar andere oorden, maar wist hij wel zeker dat hij in een commerciële functie wilde blijven werken. Hij zocht een dynamische functie waarbij hij veel “de boer op” zou kunnen gaan.

Eind 2007 vond Arthur zijn heil bij Intro Personeel en is hij na enkele gesprekken gestart bij de vestiging in Alblasserdam. “Ik kwam destijds binnen bij een kleine en jonge organisatie. Jaco van der Graaf, Sander Mijnster en Johan Baan waren net gestart met het bedrijf en de groei zat er direct in. Toen Johan Baan vanuit Alblasserdam de voorbereidingen trof om begin 2008 een nieuwe vestiging te starten in Krimpen aan den IJssel, ben ik hem opgevolgd als recruiter op de locatie in Alblasserdam.”

De kracht van verschillen

“Omdat ik het eerste personeelslid was dat door Intro Personeel is aangenomen, werkte ik in het begin samen met Jaco, Sander en Johan. Ik zag dat ze elkaar, doordat zij alle drie een behoorlijk verschillend karakter hebben, goed aanvulden. Het enorme enthousiasme van Jaco was werkelijk aanstekelijk! Van Sander heb ik vooral het commerciële vak geleerd: hoe benader je een kandidaat of werkgever en hoe

Arthur legt uit dat Intro Personeel vanaf de start zo sterk kon groeien doordat commerciële mensen zich hoofdzakelijk konden concentreren op commerciële zaken. “De administratieve kant was volledig in handen van Bedrijfsoptimalisatie, in 2006 opgezet door Nico de Jager. Intern was er dus ook toen al sprake van een integrale aanpak, waarbij iedereen de dingen kon doen waar hij het beste in was.

Met de voeten in de klei

Al snel bouwde Arthur diverse duurzame relaties op met mooie opdrachtgevers in de Alblasserwaard en Drechtsteden. Hij herinnert zich nog goed hoezeer hij in de wolken was toen hij voor het eerst iemand zelfstandig bemiddeld had naar een baan. “Tijdens de eerste kerstborrel van Intro in Alblasserdam sloeg de pret enigszins om,” herinnert Arthur zich hardop lachend. “De beste meneer nam tijdens de kerstborrel via de onderkant van zijn werkschoenen zo ongeveer de halve Alblasserwaard mee naar binnen wat betreft klei en viezigheid. We hadden net een nieuwe vloerbedekking in het pand en het koste mij zo’n drie uur schrobben en boenen”.

“In de periode die ik bij Intro Personeel werk, is het bedrijf enorm gegroeid. Inmiddels heb ik zo’n 25 ambitieuze collega’s die vanuit zes vestigingen actief zijn. De grote kracht is dat wij elkaar kunnen aanvullen en versterken in de dagelijkse business door optimaal samen te werken. Met een mooi woord heet dit kruisbestuiving. Iedere week plukken bedrijven en werknemers hier de mooie vruchten van.”

Veranderende markt vraagt om totaalconcept

“De begintijd bij Intro Personeel was tevens een economische glorieperiode. Van het woord “crisis” had bij wijze van spreken nog nooit iemand gehoord. Intro Personeel heeft zich vanaf het begin direct gefocust op het bemiddelen naar vaste banen; dat bleek een gouden greep! Het gros van de concurrenten richt zich met name op de korte termijn: het plaatsen van mensen bij bedrijven die het tijdelijk druk hebben.”

“In de huidige markt zien we dat veel bedrijven nog een stap extra verwachten. Zij houden zich bezig met hun corebusiness en besteden overige zaken uit aan gerenommeerde partijen. Voor ons is het dus ontzettend belangrijk om een totaalconcept te kunnen bieden. We zorgen niet alleen dat een bepaalde vacature wordt ingevuld, maar we zijn ook gesprekspartner op andere strategische gebieden.”

“Daarnaast is het onmisbaar om in de steeds krapper wordende markt ook richting werknemers voldoende onderscheidend te zijn. Wij moeten een kandidaat duidelijk kunnen vertellen waarom Intro Personeel hét bedrijf is waar je moet zijn als je op zoek gaat naar nieuwe werkkring.”

“Door de voortdurend veranderende markt is ook het vroegere Bedrijfsoptimalisatie fors gegroeid en zijn uit deze boom ook weer ander loten voortgekomen. Vanaf zomer 2017 opereren wij gezamenlijk onder de naam Florys. Het grote voordeel hiervan is dat wij gezamenlijk ondernemers op alle fronten kunnen adviseren en ontzorgen: van personeelsvraagstukken tot juridische vraagstukken; van financiële en fiscale zaken tot IT-vraagstukken. Wij bieden dus oplossingen die samen werken!”

Arthur weet als geen ander wat iemand een goede recruiter maakt: “Een succesvolle recruiter weet snel helder te krijgen welke vraagstukken er bij een bedrijf spelen en wat hij moet doen om het gewenste win-wineffect te creëren. Je moet onderscheidend zijn en niet voor de snelle, korte successen gaan. Ga voor het opbouwen van een strategische relatie met de klant. Wees dus nuchter, verbindend en vindingrijk!”

De komende tien jaar

Arthur blikt vooruit: “De komende tien jaar hoop ik actief te blijven in een commerciële functie waarin ik nog verder tot bloei kan komen. Een functie waarin ik enerzijds voldoende vrijheid en uitdaging heb om oplossingen te kunnen bieden voor lastige vraagstukken die op mijn pad komen. Anderzijds geniet ik ook van het optimaal samenwerken met anderen. Mijn lijfspreuk is: “Doe waar je goed in bent en waar je energie van krijgt en delegeer zaken die je als ballast ervaart”.

Tot bloei komen bij onze bedrijven?