Manager Geert schakelt tussen klant en salarisadministrateur

Sinds een halfjaar geeft Geert Pijper leiding aan de backoffice van Florys. Als afdelingsmanager heeft hij niet alleen een leidinggevende, maar vooral ook een commerciële rol. “Ik ben de schakel tussen klant en salarisadministratie.”

Elke zaterdag staat Geert als trainer op het voetbalveld – in ‘normale’ tijden dan. Hij traint er de JO-10, een jeugdteam uit Geerts woonplaats Zwijndrecht. “Het zit in mij om mensen te coachen, stimuleren, uit te dagen en op te vangen wanneer nodig”, legt hij uit. “Of het nu kinderen bij het voetbal zijn of salarisadministrateurs. Dat maakt mij niet uit.”

Nieuwe rol

Daarmee stipt hij gelijk zijn ‘nieuwe’ baan als afdelingsmanager van de backoffice bij Florys aan. Sinds afgelopen najaar heeft hij er de leiding. “Maar ik ben meer dan alleen manager van de afdeling, ik ben vooral ook het gezicht naar buiten toe. Ik ben het aanspreekpunt; als klanten salaris-gerelateerde vragen hebben, kunnen ze bij mij terecht. Naast een leidinggevende heb ik dus ook een commerciële rol. Je kunt mij dan ook meer zien als een accountmanager die daarnaast leidinggeeft aan een team.”

Samen sterker

Een versterking voor de backoffice is hij sowieso. “Over het algemeen zijn mijn collega’s wat introverter en heel punctueel. Ik ben eerder het tegenovergestelde. Ik praat graag. Liefst de hele dag door”, lacht hij. “Daarom ben ik ook geschikt voor deze functie: ondernemers adviseren is mij op het lijf geschreven.”

De expertise daarvoor heeft Geert wel in huis. “Ik weet goed wat er speelt, omdat ik zelf acht jaar in de uitzendbranche heb gewerkt. Eerst als intercedent, later als teamleider.” Commerciële ervaring heeft hij al veel langer. Als lease- en serviceadviseur bij een autobedrijf bracht hij zo’n tien jaar onder andere leasecontracten aan de man. “In die functie kwam ik erachter dat ik het leuk vond om met mensen te werken. Ik hielp bijvoorbeeld een oud dametje van 85 jaar, maar ook een bankdirecteur die zijn auto kwam laten repareren.”

“Overigens is het mijn eerste taak om het interne proces te optimaliseren. Het is gaaf om dingen nog efficiënter te kunnen doen. Daarna kan ik aan de slag om prospects te benaderen. Het is mijn taak om nieuwe klanten te werven. Dat zijn MKB-bedrijven voor wie we de salarisadministratie doen, maar ook uitzendbureaus die hun backoffice uitbesteden aan Florys.”

We doen het samen, benadrukt hij. “In het team dat ik aanstuur werken dertien mensen. Allemaal zijn ze verschillend en hebben ze een andere rol. Waar nodig help ik mensen. Dat vind ik ook leuk. Om de vergelijking met voetbal nog maar eens te maken. Daar heb je ook niet alleen maar spitsen. Met elf spitsen win je de wedstrijd niet.”

Klanten helpen

Inmiddels heeft de afdelingsmanager al de nodige Florys-klanten bijgestaan. “Toen ik net in dienst was, ben ik op pad geweest naar een organisatie waar iets niet goed ging met de urenverwerking. Iets wat al een half jaar speelde, was binnen vijf minuten opgelost. Door de gewerkte uren in een ander systeem te verwerken verliep het proces bij de klant ineens veel soepeler.”

Ook in de toekomst hoopt hij nog menig klant vooruit te kunnen helpen. “Ik wil vooral heel goed worden in het werk wat ik nu doe.  Op termijn wil ik steeds meer op een strategisch niveau met klanten meedenken. Zodat iedereen bij een uitzendbureau in de regio met een vraag weet: ik moet Geert bellen!”